Interviu cu Ioana Maria Luca – pilot în C.N.S.P.

 

Legitimată F.R.A.S. și o valoroasă concurentă a clasei Juniori din Campionatul Național de Slalom Paralel încă de la 14 ani, Ioana din Sibiu, în vârstă de 16 ani este un adevarat model și o mândrie pentru șoferițele din România. Am reușit să obținem un interviu interesant prin care am descoperit o adevarată campioană care prin muncă, talent, ambiție și mai ales pasiune a reușit performanțe și s-a remarcat într-un sport destinat în principal bărbaților.

Ce anume a determinat această pasiune pentru automobile/raliuri și de când a început să se manifeste?

Asa cum zicea Octavian Paler : “O pasiune nu are nevoie de motivari. Ea nu cere neapărat să fie ințeleasă și explicabilă. Dimpotrivă, începe acolo unde nu mai e nimic de explicat, sfârșește abia când se simte din nou nevoia  de lămuriri”. La raliuri merg de când mă știu, împreună cu tatăl meu care m-a sprijinit și m-a ajutat să îmi împlinesc visul – acela de a fi pilot.

Spune-ne ceva despre mașina ta!

 Mașina pe care concurez este un VW Golf 2 din 1987, special echipat pentru raliu. În cadrul clasei de Juniori, F.R.A.S permite înscrierea în competiție  a automobilelor de concurs cu motor de cel mult 1400 cmc , non-turbo si doar cu o axa motrică. Așadar, mașina mea se încadreaza în standardul tehnic impus de F.R.A.S, având un motor de 1.3 cca. 100 CP.

Ne poți spune în ce constau raliurile la care iei parte?

 Campionatul la care particip constă în parcurgerea unui traseu a cărui suprafață de rulare este alcătuită integral din macadam. Din păcate, există o singură pistă de acest fel, aceasta fiind la Sibiu – cea unde se desfășoară și Super Speciala de la Raliul Sibiului.

Care este reactia persoanelor care află că nu ai permis de conducere dar pilotezi în raliu?

 Pista este închisă circulației publice așadar nu am nevoie de permis de conducere. Prima întrebare pe care mi-o adresează majoritatea, este dacă concurez pe kart, fiind greu de crezut că pot conduce o mașină în toată regula… darămite o mașină de raliu! Fiind un sport adresat cu precădere băieților, trebuie să recunosc faptul că îmi este puțin mai greu să îl practic din cauza efortului fizic destul de mare pe care îl presupune. Cât despre vârstă, la mine a fost un caz atipic, sărind faza de a învața să conduc mai întâi o mașină normală, direct la faza de a învăța să pilotez mașini de raliu.

Ce presupune să fii pilot de raliu, inclusiv din punct de vedere financiar?

 Ceea ce fac eu este o bază de plecare pentru a deveni pilot de raliu. Dar și în campionatul în care particip, cât și în campionatele mai mari (V.T.M, C.N.R.) cel mai important lucru este pasiunea. Îți  trebuie talent, curaj, ambiție și trebuie să muncești și să faci foarte multe sacrificii ca să ajungi cât mai departe. Din păcate, acest sport este foarte costisitor. În C.N.S.P.R  costurile nu sunt foarte mari dar sunt, totuși, semnificative.

Crezi că se va schimba ceva atunci când vei obține permisul auto?

 Pentru moment, mă bucur că pot participa în acest campionat pentru distracție. Cred că drumul public este un spațiu în care toți trebuie să fim egali, indiferent de ce mașină conducem. Ceea ce cred că se va schimba atunci când voi obține permisul este faptul că voi intra într-un spațiu public, unde circulația se desfășoară după alte reguli decât cele din cadrul competițiilor automobilistice – reguli pe care, evident, le voi respecta.

Un mesaj pentru șoferitele din Romania și pentru Asociația Clubul Șoferițelor?

 Mă bucur foarte mult de existența acestui Club  deoarece consider că fetele trebuie încurajate să conducă întrucât pot fi măcar la fel de pricepute în domeniu ca și bărbații. Șoferițelor le urez să aiba parte de drumuri fără incidente, iar Asociației Clubul Șoferițelor îi multumesc pentru atenția acordată.

Etichete:, , , , , , , , , , , ,

Comentarii (4)

 

  1. Bianca spune:

    Bravo Ioana ! Felicitari pentru curajul de a practica acest sport si mult succes in continuare.

  2. Florina spune:

    foarte interesant interviul! Big up, Ioana!

Adaugă comentariu